Sep 13, 2009

Pengujian "Proof Of Concept" (POC)

Salam sejahtera...
Ingin rasanya saya berkongsi cerita di sini atas pengalaman menghadiri taklimat tentang POC di Jab. Pelajaran Selangor pada Jumaat, 12/09/09, jam 3pm - 5pm.
Pengujian POC kini sedang dijalankan di beberapa buah sekolah seluruh Malaysia khususnya di Selangor (36 buah sekolah yg terlibat & negeri paling byk sekolah diuji) termasuklah sekolah saya (tu yg kene pegi taklimat tu).

Apa itu POC? Ialah satu pengujian yang sedang dijalankan oleh beberapa buah syarikat telekomunikasi seperti Jaring, Maxis, Time & beberapa sykt lagi ke atas akses internet di sekolah (kira sebagai ISP la) dengan menggunakan teknologi akses internet yang berbeza iaitu teknologi jenis Vsat, Wireless atau Talian tetap. Tempoh pengujian adalah dari Ogos 2009 - Oktober 2009.

Apakah tujuan POC? Untuk menggantikan talian SchoolNet yang sebenarnya telah pun tamat tempoh kontraknya pada September 2009 tetapi telah dilanjutkan lagi sehingga September 2010 untuk mencari penggantinya. Oleh itu pengujian POC ini telah dijalankan bagi memilih satu syarikat yang akan menjadi ISP kepada sekolah2 seluruh Malaysia pada tahun hadapan. Jadi beberapa sykt. yang kini sedang menjalankan pengujian ke atas sekolah2 yg dipilih akan bersaing memberikan perkhidmatan internet (ISP) yang TERBAIK dengan teknologi masing-masing iaitu sama ada Vsat, Wireless atau Talian tetap. Perkhidmatan akses internet yang diberikan mestilah boleh mencapai beberapa aplikasi  internet yang telah disediakan oleh pihak Kementerian Pelajaran seperti EduWebTv, Pengisian Markah online, SSQS, dsbnya dengan lancar dan tiada gangguan oleh semua PC yang ada di sekolah. Semasa taklimat tersebut, antara kelajuan yang ditawarkan oleh sykt.2 berkenaan adalah antara 2MB hingga 10MB (upload & download).

Semoga berjaya dalam saingan kepada sykt. yg terlibat. Harapan supaya perkhidmatan yang terbaik sahaja dipilih, tiada pilih kasih & selepas ini tiada lagi isu masalah untuk mengakses aplikasi2 pendidikan yang terdapat di Internet.

Sekian....

1 Komen:

akil bin arif said...

bagus cadagan cikgu.

Post a Comment

 

SIFOO BESTARI Copyright © 2009

WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template Modified By INSANI

Paparan Terbaik Dengan Mozila Firefox