Sep 1, 2009

Ulasan Artikel : E-Learning





E-pembelajaran, Pembelajaran Atas Talian, Pembelajaran Berasaskan Web atau
Pembelajaran Jarak Jauh: Merungkai Kekaburan Dalam Istilah Semasa.

PENGENALAN

Proses pembelajaran dan pengajaran telah mengalami banyak perubahan seiring dengan perkembangan teknologi. Definisi “e-learning”, “online learning”, “web-base Learning” atau “distance learning” ini sering kali berubah-ubah selaras dengan kemajuan teknologi pada masa kini. Ia juga sering kali di salah tafsirkan dalam iklan-iklan yang mempromosi pendidikan. Pemahaman yang jelas tentang konsep dan pendekatan yang digunakan pada istilah-istilah berkenaan adalah penting terutamanya yang terlibat di dalam kelompok pendidikan itu sendiri. Penggunaan yang tepat kepada istilah berkenaan akan mewujudkan komunikasi yang berkesan dan boleh dipercayai seperti di antara pelanggan dan pembekal peralatan pembelajaran, kumpulan teknikal yang menyediakan bahan pembelajaran dan para komuniti pengkaji.

Di dalam artikel ini ia membincangkan tentang perbezaan setiap maksud perkataan “e-learning”, “online learning”, “web-base Learning” dan “distance learning”, dari segi konteks penggunaannya, membuat tinjauan semula maksud yang sering digunakan dan mencadangkan beberapa definisi yang sesuai dalam setiap penggunaan perkataan atau ayat tersebut.

METODOLOGI

Dari segi istilah teknikal ia boleh diterjemahkan dengan pelbagai cara. Contohnya konsep “e-learning” dan “web-based learning” biasanya dikaitkan dengan proses pembelajaran dalam kaedah penggunaan “e-mail” dan laman web. Beberapa konsep yang sering digunakan dalam penulisan teknikal akan merujuk dengan teliti dan melihat penggunaannya dengan lebih meluas serta telah diterima umum. Definisi ‘distance learning’ atau pembelajaran jarak jauh telah dikemukakan oleh Keegan (1986) dan Garrison & Shale (1987). Manakala Khan (2001) dan Hall (1997) membuat perhubungan di antara “web-based learning” dengan teknologi “web browser” yang sering kali dikaitkan dengan penggunaan internet dan intranet.

Terdapat juga dalam penulisan teknikal, menggunakan maksud yang berlainan daripada kebiasaan yang digunakan. Seperti di dalam sesetengah penulisan menggunakan perkataan “e-learning” yang membawa maksud sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik untuk menyampaikan isi kandungan, interaksi atau pemudah cara. Internet, Intranet, satelit, tape audio/ video, TV interaktif dan CD ROM adalah sebahagian media elektronik yang dimaksudkan di dalam kategori ini.

Bagi penulis artikel ini, mereka akan memberi pengertian kepada istilah-istilah berkenaan melibatkan dua kaedah yang akan saling melengkapi. Ia akan berdasarkan maksud setiap perkataan dan maksud yang berkaitan dengan konsep ayat yang dibentuk. Seperti untuk “online learning”, penulis akan meneliti maksud perkataan “online” itu sendiri dan perkataan “learning” serta maksud lain yang berkaitan seperti
"online documentation”, "online service”, dan "online help”. Sebagai tambahan mereka akan merujuk pakar dalam penulisan tentang penggunaan sebenar bagi kaedah dan cadangan definisi yang akan di buat. Dua sumber ini akan digabungkan untuk melihat perbezaan dan pertindihan di antara konsep-konsep tersebut.

DEFINISI

Secara ringkasnya definisi “e-learning” yang dikemukakan oleh penulis biasanya dikaitkan dengan aktiviti yang melibat penggunaan komputer dan rangkaian yang interaktif.
“Web-based learning” pula dikaitkan dengan pembelajaran berasaskan “Web browser” termasuklah bahan lain yang telah dipakejkan pada CD-ROM atau media lain.
Bagi “online learning” biasanya bahan pembelajaran yang boleh diakses terus melaluikomputer sama ada daripada internet atau pun yang telah dimasukkan pada program di komputer.
“Distance learning” melibatkan interaksi jarak jauh di antara pelajar dengan tenaga pengajar menggunakan bidang penyiaran seperti tayangan video secara langsung.

Setiap konsep yang telah dinyatakan, perkara utamanya adalah menerangkan tentang cara aktiviti pembelajaran dan pengajaran dilakukan. Penggunaan secara insentif sesuatu bentuk keadaan adalah perlu bagi menerangkan sifat sesuatu aktiviti pembelajaran dan pengajaran itu. Penggunaan yang tidak menyeluruh tentang sesuatu perkara itu tidak mencukupi untuk mengiktiraf sebagai salah satu konsep pembelajaran di atas. Contohnya seorang pensyarah meminta pelajar “e-mail” tugasannya setelah memberi kuliah di dalam kelas, tidak cukup untuk kita katakan ia sebagai suatu “distance learning”.


PERBINCANGAN DALAM ARTIKEL

Menurut penulis, definisi “e-learning” datang daripada konsep penggunaan “e-mail”. “E-mail” merujuk kepada aktiviti penghantaran “mail” melalui komputer dan rangkaian. Dalam keadaan yang sama “e-learning” adalah aktiviti pembelajaran yang melibatkan penggunaan komputer dan rangkaian.
“Web-based learning” melibatkan aktiviti penggunaan laman web dan proses pembelajaran serta bahan disampaikan dalam format Web. Ia boleh disamakan dengan penggunaan buku dalam keadaan sebenar di dalam kelas sama ada buku tersebut adalah novel, laporan atau buku teks. Penulis berpendapat perkara ini tidak boleh disamakan dengan memuat turun bahan daripada sesuatu laman web kerana isi kandungan laman web tersebut tidak digunakan bagi tujuan pembelajaran. Sesetengah “web-based learning” menawarkan penggunaan “CD-ROM” sebagai alternatif mengakses bahan menerusi aplikasi web secara “offline”. Ia biasa digunakan bagi institusi pengajian yang menghadapi masalah dengan talian internet.

“Online learning” biasanya dikaitkan dengan konsep “online help”, “online documentation”, dan “online services” yang menyediakan suasana pembelajaran pada persekitaran komputer. Sering kali “online learning” merujuk kepada bahan pembelajaran yang boleh diakses terus daripada aplikasi teras seperti “online help”. Penggunaan rangkaian tidak semestinya diperlukan dan konsep “online learning” adalah sebelum pembangunan laman web itu sendiri dan juga sebelum bahan pembelajaran dimuatkan pada rangkaian mahu pun di internet.

Konsep “distance learning” adalah antara kaedah paling awal digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ia tidak semestinya menggunakan rangkaian atau pun komputer. Ia melibatkan interaksi jarak jauh di antara sekumpulan pelajar dengan tenaga pengajar dengan menggunakan kaedah penyiaran secara langsung menerusi televisyen atau pun disebut sidang video. Dalam konteks penggunaan internet pula “distance learning” ia boleh termasuk di dalam perbualan secara “online” (chatting) dan perbincangan menerusi “e-mail”. Walau bagaimanapun, penulis berpendapat “web-based learning”, tidak boleh dianggap sebagai “distance learning” meskipun tenaga pengajar membekalkan bahan dari jauh menerusi internet kepada pelajarnya. Begitu juga dengan penghantaran bahan pembelajaran melalui pos ataupun kapal, ia masih lagi tidak boleh dianggap sebagai “distance learning”.


RUMUSAN ARTIKEL

Meskipun “e-learning”, “online learning”, “web-base Learning” dan “distance learning”, mempunyai perkaitan antara satu sama lain, namun masih terdapat perbezaan yang ketara sebagaimana yang telah dinyatakan oleh penulis di dalam artikel ini. Kegagalan dalam mengenal pasti perbezaan di antara konsep yang telah diperbincangkan oleh penulis, mungkin akan menyebabkan salah faham dalam pembangunan jenis pembelajaran, komunikasi di antara kelompok ataupun komuniti pendidikan serta kesilapan dalam memberi makna oleh penulis-penulis teknikal. Merujuk kepada setiap konsep yang telah diperbincangkan, bukan sekadar dapat memberikan maklumat yang tepat tentang sesuatu jenis konsep pembelajaran, ia juga akan memberi tindakan yang betul dalam menyediakan penerangan tentang cabaran, potensi dan nilai bagi konsep pembelajaran “e-learning”, “online learning”, “web-base learning” dan “distance learning”.

-------------------------------------
TAJUK
E-learning, Online Learning, Web-based Learning, or Distance Learning : Unveiling the Ambiguity in Current Terminology

PENULIS
Susanna Tsai and Paulo Machado, InkiTiki Corporation, Island of Kauai, Hawaii, InkiTiki.com

SUMBER
http://elearnmag.org/subpage.cfm?section=best_practices&article=6-1 & www.eduweb.hu/pdf/stpm_hawaii.pdf

2 Komen:

cikgu bob said...

bang, nak tanye pasal artikel ni dikeluarkan oleh susanna pd tahun berapa ye?

Anonymous said...

I for all time emailed this webpage post page to all my contacts, because if like to read
it afterward my friends will too.

Check out my web site - http://library.mopartrucksandstuff.com/tiki-index.php?page=UserPagepqabenedi

Post a Comment

 

SIFOO BESTARI Copyright © 2009

WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template Modified By INSANI

Paparan Terbaik Dengan Mozila Firefox